Det här med bokbloggsjerka är någonting jag blivit lite nyfiken och tänker att jag ska vara med på nu. Det är Annikas Litteratur- och kulturblogg  (alkb.se) som kör med det varje vecka och jag har märkt att det är ett mycket intressant inslag i bokbloggsvärlden, någonting som många är med på så nu kör jag på det med! Idag tänker jag att det passar extra bra eftersom att jag verkligen känner att jag har en åsikt kring veckans fråga. Det är på fredagar förresten som den nya frågan för veckan dyker upp och sen håller jerkan på ända till måndag så man har gott om tid på sig att kika runt på andras bloggar:) 
 
Veckans fråga lyder; Hur ser din syn på deckargenren ut och hur är din syn på dåligt korrekturlästa böcker? 
 
Det här med deckare är lite intressant. Egentligen tycker jag om deckare, speciellt från vissa författare, exempelvis då Kristina Ohlsson och Jussi Adler Olsen. Ett par till duktiga författare finns såklart också. Eller rättare sagt en uppsjö. Det är inte ofta jag läser deckare, men när jag väl gör det så sväljer jag dem typ. Sträckläser. När jag var yngre ÄLSKADE jag deckare. I min bokhylla stod typ 50 Kitty-böcker. Deckare när de är som bäst kan jag fortfarande tycka. En sommardag med fint väder ute på en filt, eller dåligt väder inne i soffan, kunde jag läsa 2-3 stycken per dag.. Jag har alltid läst fort tror jag när jag väl kommer igång;) 
 
Den andra frågan då; hur jag ställer mig till dåligt korrekturlästa böcker. Anledningen till att den frågan är i samma mening är att vissa menar att det hänger ihop med deckare. Det tycker emellertid inte jag. Om det är några böcker som är dåligt korr.lästa så är det romance-genren i så fall. Nu har jag inte läst många sådana men de jag har läst har varit gräsliga.. Och det var ändå Sylvia Day.. Twilight var inte heller någon höjdare. Men i båda de fallen kanske det handlar mer om översättningen snarare är korren.. Jag har nog aldrig riktigt tänkt på korrekturen precis. Kanske är jag inte tillräckligt begåvad när det gäller språk;) 
 
En lång utläggning blev det! :D En jättebra fråga denna vecka tycker jag, Annika! :)
 
 
Bokbloggsjerka, Deckare,

12 kommentarer

Hanneles bokparadis

04 Apr 2014 11:01

Min romatik- bok var välskriven, ska kanske läsa fler...

Mia Eggimann

04 Apr 2014 11:53

Ja klart du ska vara med i jerkan och bra svar var det med. De författare du skriver är superbra, speciellt den danske.
Mia

Boklysten

04 Apr 2014 12:20

Precis - ibland är det nog inte i korrekturläsningen det fallerar utan i översättningen.

Sanna

04 Apr 2014 14:02

Korrläsning är jätteviktigt tycker jag, det känns som avbrott i läsningen om det kommer onödiga slarvfel.

Monika

04 Apr 2014 16:20

Nej, jag tycker nog inte heller att deckare är överrepresenterade i dåligt-korrekturläst facket. Det slarvas ordentligt i alla genrer.

Lottens Bokblogg

04 Apr 2014 16:47

Just det där med sträckläsningsfaktorn tror jag är en del av att deckare tilltalar mig.

Holavedsbruden Ewa K

04 Apr 2014 18:30

Jag tycker inte heller att deckare är speciellt dåligt korrekturlästa.

Vargnatts bokhylla

04 Apr 2014 19:12

Kitty-böckerna slukade jag också tidigare :). Och jag håller med om att dåligt korrekturlästa böcker inte är något speciellt för just deckarna.

Kajsa

04 Apr 2014 19:57

Jag läste Tvillingarna i Sweet Valley när jag var yngre. Hade alla så fint uppradade i bokhyllan. Läste inte så många Kitty, tyvärr.

Lena

04 Apr 2014 20:40

Läste också Kitty böckerna och även Fem böckerna när jag var ung. Läser fortfarande relativt många i den genren.

Helena, MsHisingen

05 Apr 2014 00:13

Älskade Kitty-böckerna. Hade turen att ha en moster som hade så gott som hela serien från början :)

Freja

06 Apr 2014 23:08

Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst "50 nyanser av..." men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

Kommentera

Publiceras ej