..av Markus Zuzak. Den här boken älskade jag. Den var så finurligt skriven på något vis. Egen helt enkelt. Om än lite seg stundtals men ändå riktigt bra! :D Den här boken har ju varit ett världsfenomen och jag tycker det är intressant att den här boken behandlar andra världskriget ur tyskarnas perspektiv istället för judarnas, men att judarna ändå är med. Man har inte riktigt tänkt på det på det viset innan. Jag återkommer till det längre ner.

Boken handlar i alla fall om flickan Liesel som blir bortlämnad av sin mor till en fosterfamilj boendes i byn Molching. Där får hon adaptera och respektera sina nya föräldrar som mamma och pappa. Det som skiljer den här boken åt mot många andra är dock att det inte är Liesel som berättar, utan det är Döden som berättar, vilket ger den en intressant tvist och i alla lägen betraktas huvudpersonerna utifrån. Jag tycker författaren ger fina och bra porträtt av huvudpersonerna, av varierande karaktär. I Liesels liv får man sedan se när hon växer upp, hur byn påverkas av kriget och judarnas deportion därifrån. Det är också fint att se att folket i almänhet inte var emot judarna, många stod upp och stöttade dem på olika vis. Alla stod inte bredvid och tittade på. Alla acepterade inte det som hände. Många gjorde uppror. På olika vis. Liesel och hennes pappa var några av dem.

Som sagt, infallsvinkeln känns intressant och unik, inte bara att det är från tyaskarnas sida, utan från Dödens sida.. Markus själv är nu boendes i Australien men hans äldre släktingar är från Tyskland och det är därifrån han har tagit sin inspiration. Allt som allt gör det att boke känns oerhört trovärdig även om den har en del speciella inslag såklart. Precis som böcker ska ha:D Jag älskar speciellt en av huvudpersonerna; Rudy Steiner, Liesels bästa vän och bundsförvant, som utmärker sig genom att han målar sig svart för att härma löparen Jesse Owens. Ganska effektfullt och tabubelagt såklart..

Läsdenläsdenläsden. Jag ger den en stark limefärg i betyg (4+). Det enda lilla minuset är att den stundtals är seg, trots att det händer mycket, men tempot snabbas på den. Ett par illustrationer hittar man också i den.. och nu finns ju dessutom den här boken som film!