Jag gör ett nytt försök att skriva denna recension.. Författaren till denna bok är Mikael Bergstrand och denna är den första av hans böcker som blivit lite mer uppmärksammad och senare översatt till fler språk.

Boken handlar om den medelålders Göran Borg som bor i Malmö. Sedan en tid har han varit frånskild och han tyker mest att livet är grått, meningslöst och tråkigt. helst av allt vill han bara sitta i soffan och äta Ben &Jerrys-glass. När han då sedan får sparken från sitt jobb vet han inte vad han ska ta sig till. En av hans barndomsvänner kommer emellertid och övertalar den annars icke-spontana Göran att han ska åka med till indien på semester. Han gör så men även den första tiden där blir misslyckad. Trots det är det den misslyckade perioden som mynnar ut i någonting bra i och med att han via det får träffa en liten indisk man som heter Yogi. Yogi låter Göran få stanna hos honom och lär honom allt möjligt om livet.

Den här boken var fruktansvärt dråplig. Man kan inte låta bli att tycka om Göran som från och till har så mycket otur och lätt ger upp. Boken är mysig och en feelgoodroman enligt mig, om än lite oklassisk kanske. Det är kul att se svensk kultur möta indisk i stundtals härliga krockar och ibland mindre härliga. Man skrattar högt ett par gånger och vad som helst kan hända, vilket gör att man inte vill lägga ifrån sig den i första taget.

Det finns även en fristående uppföljare till boken; Dimma i Darjeling. jag tror även den kan vara bra, och jag kommer ta mig an den i sommar:) Mysig läsning att se fram emot! :D Jag ger boken en stark limefärg. Eller 4+ som är ett mer vanligt begrepp;)