Ni bokälskare där ute har redan säkert läst dessatvå böcker. Båda är skrivna av Jonas Jonasson. Hundraåringen som klev ut genomfönstret och försvann är den första succen från honom. Den handlar om Allan Karlsson som helt enkelt tröttnat på livet på hemmet. På sin hundraårsdag kliver han därför ut genom fönstret för att påbörja nya äventyr. Man får därefter följa honom i både nutid och dåtid. Den ena historien är mer osannolik än den andra och allt som händer är helt enkelt hysteriskt roligt! Det är sällan jag skrattar högt när jag läser böcker, men det gjorde jag verkligen till denna;) Den är en solklar betyg grön (5)för mig. Riktigt mörkt grön till och med. Som i 5+.. Läsdenläsdenläsden om ni inte redan gjort det!
 
För ett halvår sen ungefär läst jag sedan Analfabeten som kunde räkna. Huvudpersonen i denna bok är Nombeko Mayeki som kommer från Sydafrika. Tidigt börjar hon jobba som latrintömmare men när det visar sig att hennes övärderliga räknekunskaper kommer till användning stiger hon i graderna. Precis som för Allan i föregående bok leder den ena saken till den andra och hon är med om mest osannolika sakerna också! Många små historier vävs in i varandra och allting är mycket finurligt och smart invävt i varandra. Den är rolig ockå om än inte lika bra som den förra. Men helt klart läsvärd! :D Jag ger den färgen klargul (3+). 
 
 
 
 
Nu har ju dessutom Hundraåringen blivit film! :D Jag har dock ej sett den än.. Men det kommer jag göra någon gång känns det som:)
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej