Igår spenderade jag gårdagkvällen hos vänner som bjöd på föreläsning! Och awesome linsgryta, men luras inte av bilden. Det är pasta in a pot. Vi är ett kompisgäng som (i alla fall tidigare) brukar hålla i föreläsningar varje söndag. Vi alla turas om att hålla i något ämne, och det är valfritt vad man vill prata om. Antingen lär man ut om något man redan är kunnig på, eller så tar man tillfället i akt och lär sig något nytt som kan prata om för de övriga. Väldigt trevligt i alla fall. Gårdagkvällens inslag bestod av en föreläsning om Denguefeber i Indonesien. Det blev även lite serietittning; The Magicians från HBO.

Lite matlagning blev det också. Man måste ju ha matlådor till veckan liksom.. Självklart lyckades jag överkoka pastan, så nu vet jag vad som väntar hela veckan haha. Gjorde det enkelt för mig och körde på ``Pasta in a pot``. Väldigt simpelt.

* 1 lök

* 2 vitlöksklyftor

* 1 paprika

* Lite olja att steka i

* 7 dl vatten

* 1 buljongtärning

* 300 g pasta

* 1 burk kikärtor, eller blandade bönor

* 1 burk körsbärstomater

* 2,5 dl matlagningsgrädde

* kryddor efter smak; ex salt, peppar, timjan, basilika, paprikapulver, your choice!

Hacka lök, vitlök och paprika. Stek mjukt i olja. Häll över resten av ingredienserna och låt koka till pastan är mjuk, förslagsvis kortare tid än vad det står. Pastan mjuknar massor efteråt.. Tips från coachen.. Men nu har jag matlådor för hela veckan^^

Fy vad segt det var att pallra sig upp i morse förresten! Sommartiden talar sitt tydliga språk.. Har sen försökt göra något vettigt som att exempelvis plugga. Det är blandat resultat..  

 

Kommentera

Publiceras ej