Samtidigt som jag haft en vecka med medicinsk etik på schemat har det ju verkligen kännts relevant att ha läst en bok om ämnet. I boken Rädda Felix, skriven av modern, får man följa familjens kamp under och mot en obotlig genetisk sjukdom. Felix, 2.5 år vid början på hela karusellen kan räddas om han får rätt donator av benmärg, medan Mathias, 10 år, vid början ej kan det. Boken är en sann berättelse om paret som blir det första i Sverige att få tillåtelse att plocka fram ett barn genom IVF som ska passa Felix vävnadstyp. Med vävnadstyp menas HLA-genen, vilket är en term inom immunförsvaret. Man kan ej få benmärg från vem som helst utan bara från någon med rätt HLA-gen som en själv. Chansen att hitta någon som passar är liten, såvida det inte är ett syskon då är chansen 25%. Väljer man då IVF kan man ta ut det embryo som kommer passa. Den här nya tekniken är mycket omdiskuterad och frågan är verkligen ett mynt med två olika sidor. Själv anser jag att det är rätt i det här fallet, har man nu lyckats ta fram tekniken så tycker jag den ska användas.

Men lite mer om boken kanske och inte bara läkarsnack.. För mig var det personligen bra att få en inblick i hur man kan bli bemött av sjukvården, uppenbarligen på olika sätt. Jag tyckte dock boken var lite spretig ibland. De olika sakerna som hände hoppade i tiden och man hängde inte alltid med.. Annars var den bra skriven och mycket intressant så den får ändå färgen gul (3) av mig:)

Om frågan kring etiken här återigen kan man ju säga hur mycket som helst.. Ämnet är intressant helt klart och väcker många olika reaktioner såklart!