Det sitter ju på sin plats att skriva om henne och hennes böker denna vecka med tanke på utstickaren jag läst denna vecka. Jag kallar det för utstickare med tanke på att de böcker hon annars ju är känd för är Harry Potter-böckerna. Det tror jag ingen missat. Rikaste författaren på det har hon med blivit så rent ekonomiskt behöver hon ju ej skriva mer men samtidigt tråkigt att inte göra något liksom;) Jag kan tänka mig att det måste vara chill att vara författare när man väl är känd. Man har flexibla arbetstider känns det som.. Och mellan skrivandet åker man runt på oliak solciala tillställningar för autografskrivande och så vidare.. Men kanske är det bara jag som har en romatiserad bild av det hela?
 
Men för att komma tillbaka till Rowling. Hon har en speciell plats i mitt hjärta. Harry Potter för mig är ju helig. Kanske för att jag är i en sån perfekt ålder. Jag var lite yngre än Harry när första boken kom, och jämngammal vid den sista boken. Och med tanke på att böckerna är skrivna så man helst ska vara i samma ålder är det ju perfekt att man tvingats vänta ett år för att kunna läsa kommande bok. Man inser knappt själv vilken tur man haft egentligen;) Böckerna är ju helt enkelt fantastiska!
 
När jag var tolv sådär så fanns det en J.K. Rowling-tävling. Man skulle skriva lite om henne och skicka in, med chansen att vinna biljetter till premiären av första filmen om jag inte minns fel. Jag skrev för glatta livet och lade ner mycket tid på det, helt övertygad om att jag skulle vinna.. Nu gjorde jag inte det och fy vad ledsen jag blev då.. Men mitt efterforskande då har ju i alla fall gett mig lite information om henne:) Till exempel att hon skickade boken till ett antal förlag innan hon fick ett ja, något som tyder på att man ej ska ge upp. Det var inte heller helt lätt för henne den tiden hon skrev, med tanke på att hon dessutom var ensamstående till ett liten dotter. Men det gick ju vägen ändå. Ett tag gick det till och med rykten om att hon var hemlös, satt på ett kafe oh skrev medan dottern sov, på servetter för att hon ej hade råd med papper. Huruvida det stämmer exakt är jag ju idag tveksam till men visst kan några ideer ha kluddrats ner på så vis precis i början av skaparprocessen:)
 
Efter Harry Potter har ju sedan Den tomma stolen getts ut, samt The cuckoo`s calling under en pseudonym. En till bok i den serien, en deckarserie som jag förstått det, är planerad till att komma ut i sommar.Hon har även givit ut en del extraböcker inom Harry Potter genren. Hur bra de är vet jag dock ej, någon med koll där ute? :)
 
Kanske blir det till att börja läsa lite deckare nu helt enkelt. Egentligen är jag inte så jättemycket för kriminalromaner och sånt men kanske blir jag det om jag läser Rowlings böcker:)

Kommentera

Publiceras ej