Förutom ett underhållande och fyndigt namn, så är den här boken rolig och läsvärd! Eller jaa, hörvärd kan jag i alla fall uttrycka mig om, då jag faktiskt lyssnade på den via Storytel. Carin Hjulström är här i sitt esse tycker jag. Gällande boken Kärlek sökes så var jag lite besviken, men den här boken är en riktigt rolig en som man inte kan låta bli att skratta till. Bridget Jones fast bättre. Jag gillar att läsa anti-hjältinna-stilen och ju mer extremt desto bättre tycker jag. Böckerna om Frida Fors är om historier som ändå skulle kunna hända i verkligheten, och Frida är utbildad, driven och inte så mycket anti-hjältinna, vilket gör att de böckerna har en annan klang. Om Hjulström skriver ytterligare böcker i stil med Irene Panik så skulle jag inte vara sen att läsa dem! Jag gillar den charmiga huvudkaraktären Irene, och hur hennes fantastiskt sympatiska, naiva vis gör att hon skaffar sig vänner runt om i landet. Det är också lite komiskt att hennes man Björns firma är belägen i min hemstad; Ulricehamn. Och att Irene själv hamnar i en liten håla som heter Nordmaling, ett litet ställe söder om Umeå som jag faktiskt har haft praktik i.

Hennes galna upptåg och helt otroliga, orealistiska resa gör historien spännande, rolig, oförutsägbar och man har ingen aning om vart man är på väg eller vart det ska leda, men samtidigt har boken en röd tråd. Irene är mänsklig men samtidigt otrolig och inte.

Feel-good när det är som bäst. Läsläsläs! 4 av 5 för mig. Eller kanske 4,5/5. Inte 5 för att 5an tar nämligen Hjulströms första bok..

Kommentera

Publiceras ej