Ett av årets bokrea-fynd är nu utläst! Jag har läst den första boken också och tyckte den var väldigt bra, vilket medförde att jag hade höga förväntningar på den här:)
 
Jag pluggar ju till läkare och har inte mycket kvar nu. Det är väldigt kul och intressant att följa med i denna 50-talets sjukhusmiljö. Jag läser inte bara boken rent för nöjes skull, utan även utifrån ett yrkesmässigt perspektiv. Perspektiv och olika sådana finns det väldigt gott om i denna bok. Själva språket är överlag väldigt bra och målande, vilket tilltalar mig. Jag gillar även att man får följa flera olika personer i deras vardag och liv. De har alla olika yrkesroller och livsroller, vilket gör att boken blir väldigt mångsidig. Jag tycker dock att den första boken är snäppet bättre, men överlag är det ju ofta så tycker jag. Så det är nästintill något jag räknar med när jag läser en del tvåa. 
 
Om man ska jämföra samhällsstrukturer så kan man göra det på flera sätt. Dels är det hierarki mellan olika yrkesroller men även mellan kvinnor och män samt mellan rika och fattiga. Eller fattigare. Det är tydlgit att klyftorna mellan olika roller vara större då än nu. Utifrån det perspektivet så får boken ytterliagare ett djup tycker jag. 
 
Den är helt klart läsvärd i alla fall!
 

Kommentera

Publiceras ej