Nu var det riktigt längesen jag läste ``Finns inte på kartan``. Det måste varit typ 2009 eller så, delvis samma år som den kom ut. Därför får jag försöka gräva i minnet för att komma ihåg detaljer kring den. Detta är första boken om Frida Fors, och också den bästa enligt mig. Jag gillade visserligen den andra boken också, vilken jag lyssnade på nyss, men min känsla säger mig att jag gillade den första mer. Får försöka gå på den. 
 
Detta är inte en klassisk anti-hjältinna-feelgood. Frida är lite för odråplig för det, till skillnad mot ex Irene Panik. Men det gör att den dels får en touch av Feelgood, men samtidigt tuffindependantandstronggirlpower-grejen. Vilket jag gillar och har börjat uppskatta mer och mer. I ren feelgood kan kvinnor förlöjligas ibland tycker jag, men så blir inte fallet i den här boken. Frida känns dom en förebild. Hon tar motgångar på ett sätt som gör att hon vill komma igen, göra det bästa av det och verkligen tänker och reflekterar kring det, och inte bara ``oj, så det blev, typiskt mig``. 
 
Frida pluggar till journalist och ska ut på praktik. Hennes pojkvän hamnar på en fancypancy tidning i Göteborg, medan hon själv hamnar i Bruseryd, en liten håla i Småland med knappt 100 invånare. Till en början är hon nedslagen, men snart slår hon tillbaka. Hårt. Jag gillar även att man får följa små glimtar ur Åkes liv också. Den stilen fortsätter sen i andra boken. 
 
Den här boken har det mesta en riktigt bra feelgood(ish) ska ha. Mänskliga, roliga möten, dråplighet, människor som först mår dåligt men som sen tar tag i sina liv samtidigt som den rymmer riktig girlpower. 
 
 
Andra boken om Frida Fors. Hon har nu gått ur journalisthögskolan, gjort slut med sin douchiga pojkvän, haft ett antal vikariat och til sist fått en intervju på en tidning i Stockholm. Har själv en kompis som är journalist, så jag är införstådd i problematiken kring att få ett fast jobb. I den här boken får man se Frida utvecklas från en osäker tjej som är ny i branschen, men som sedan växer och börjar skapa sina egna vägar. Den här boken är ännu längre bort från Feelgood än första boken och rymmer ännu mer djup. Om jag nu minns rätt. Jag gillar också beskrivningarna av Stockholm och området som hon bor i, då en kompis till mig bor i närheten. 
 
Jag gillar att kombinationen av hennes godhet och skarphet för henne dit hon vill i slutändan. Även om det ibland blir lite omvägar på vägen. Läsvärd!
 

Kommentera

Publiceras ej